Qui som  |  Contactar  |  Inici

    núm. 1343  



24 de novembre de 2014

  Registra't     Login     Entorn de gestió de l'usuari     Logout     Donar-se de baixa  
   

   Articles. Els nostres col·laboradors, escriuen setmana rere setmana.




La Clau

  La Clau


Creixement personal - Dossier del detectiu - Entrevista - La claueta - Parlem de… - Sèniors - Vindràs - Vostè escriu


«Estrès, dieta i exercici són els tres pilars sobre els quals es referma la salut»


Nascuda a Lleida l’any 55, la nutricionista Pilar Senpau va establir els lligams amb el Maresme després de tenir una consulta a la riera d’Arenys de Mar, fa un grapat d’anys. Ara, però, atén els pacients al carrer València de Barcelona. Autora de diversos llibres, com Quan la vida puja a la bàscula (Pòrtic) o Menjar bé, una qüestió d’intel·ligència (Pòrtic), Pilar Senpau també ha col·laborat amb mitjans de comunicació com La Xarxa, Catalunya Ràdio o Televisió de Catalunya. Amb un tarannà tranquil i didàctic, parlem de menjar, salut i benestar. Mengem cada dia, però no sempre ho fem de la millor manera.

Quan les persones acudeixen a la seva consulta, què els amoïna?
Les persones no només vénen per aprimar-se, sinó que ho fan sobretot perquè ja fan una dieta i no perden pes. La majoria segueixen un règim extret d’una revista o que els ha comentat un conegut, però veuen que no els funciona. És llavors que vénen a la consulta i em diuen: «Estic fent dieta, però no m’aprimo».

Vostè què els diu?
Jo els pregunto què mengen. I quan m’ho expliquen, m’adono que no fan una dieta, sinó que mengen aliments de la dieta, i moltes vegades la subtilesa de menjar una fruita més o una menys pot incidir en el fet que una persona s’aprimi o no. Una de les equivocacions més habituals és pensar que la fruita, com que és bona, té zero calories. Però porta sucre. I, a vegades, si una persona menja molta fruita al dia això li pot aportar més calories que, per exemple, un plat de paella. És un error habitual en molta gent que fa dieta. La quantitat de fruita s’ha de controlar, no pot ser lliure.

Com influeix el que mengem en la salut i el benestar?
Tot el que mengem influeix en la salut. A la premi Nobel de Medicina de l’any 2009, Elisabeth Blackburn, que va estudiar l’envelliment humà, li van preguntar: «Com s’ha de cuidar una persona?». I va respondre que només hi ha tres maneres de fer-ho: la dieta, l’exercici, i no patir pel que no toca. Per tant, estrès, dieta i exercici segueixen sent els tres pilars sobre els quals es referma la salut.

Quins aliments tenen més beneficis per a la salut?
Tots, perquè d’alguna manera els aliments no poden anar sols. Si una persona té molta vitamina C perquè pren molta fruita, però no pren làctics, li faltarà calci i, per tant, la seva dieta és incorrecta. No hi ha cap aliment «estrella». Tots tenen un paper. I cada dia cal menjar una sèrie de nutrients, els que necessiti per arribar a la cinquantena.

Vol dir que hem de menjar 50 nutrients diferents cada dia?
Cinquanta nutrients no significa cinquanta aliments. Vol dir sis grups d’aliments que els porten tots. Per exemple, un grup són els cereals; un altre grup, la carn, el peix i el pollastre; un altre grup són els làctics; un altre, els olis; un altre, les fruites, i finalment, l’últim grup són les hortalisses. Tots són importants per a la nostra salut.

Abans d’entrar en els diversos àpats, quantes vegades hauríem de menjar al dia?
Diuen que la gasolina en el nostre organisme dura unes tres hores. Per aquest motiu, hauríem de menjar alguna cosa cada tres hores o tres i mitja. D’aquest càlcul en surten els cinc àpats que s’han de fer al dia. Els més importants són l’esmorzar, el dinar i el sopar, i dos de petits perquè el cos no hagi d’acudir a les reserves a buscar material. És correctíssim menjar cada tres hores.

Comencem per l’esmorzar. ¿Quin seria l’esmorzar ideal?
Un bon esmorzar, tant per a la gent que fa dieta com per a la que no en fa, ha d’incloure un làctic (formatge, cafè amb llet, iogurt...), cereals (pa, bol de cereals...) i una peça de fruita. Aquests són els tres aliments estrella d’un esmorzar saludable.

Com ha de ser el dinar?
En una dieta per perdre pes, la base per a un bon dinar seria un primer plat de verdura, amb una mica de llegum que l’acompanyi. I, després, un segon plat de carn, peix o pollastre.

Molta gent acostuma a menjar més a l’hora de sopar, perquè és quan està més relaxat després de tot un dia d’anar amunt i avall. ¿És recomanable?
L’àpat de la nit té un problema, i és que no hem d’anar a dormir amb l’estómac ple: la digestió es fa molt més difícil, i els aliments tendeixen a pressionar la part de dalt de l’estómac i s’afavoreix l’hèrnia de hiat. Per això s’aconsella fer digestions més petites i anar a dormir quan l’estómac ja estigui buit, que és al cap d’una hora i mitja.
Si mengem un gran sopar i anem a dormir amb l’estómac ple, ens costarà molt més tenir un son tranquil. A vegades, com que al migdia no hem pogut dinar el que volem, no tenim cap més remei que, a la nit, menjar una mica més. En aquest cas, s’han de buscar aliments fàcils de digerir, i triar per exemple el peix en lloc de la carn, o la verdura cuita en lloc de la verdura crua.
 
Com afecten els nervis i l’estat d’ànim en l’alimentació i, de retruc, en la nostra salut?
Afecten moltíssim. Quan una persona s’estressa produeix la segregació d’una substància anomenada «adrenalina». L’adrenalina provoca la sortida d’una hormona que es diu insulina i es produeixen baixades de sucre a la sang. És per aquesta raó que, quan estem nerviosos, piquem molt. Com que ens hem quedat sense sucre a la sang, necessitem anar-ne a buscar fora. I això vol dir consumir pa, patates fregides... L’estrès influencia molt en les ganes de picar.

Hi ha persones que canalitzen l’estrès o les preocupacions menjant. ¿Què cal fer, en aquestes situacions? Perquè potser mengen aliments que no convenen...
Quan una persona té estrès, el cos busca sucres i hidrats, com les patates o el pa. El cos ho demana perquè està baix de sucre, i les neurones treballen amb sucre. Per tant, si s’està molt estressat, en arribar a la nit a casa tendirem a anar a buscar hidrats ben ràpid. La solució no és donar al cos aquests hidrats, sinó intentar no arribar a necessitar-los.

I això com ho podem aconseguir?
Hem de buscar aliments que ens relaxin abans que el cos ens demani els hidrats. Per exemple, un dels grans aliments per a l’estrès és el plàtan, perquè aporta un aminoàcid que, quan entra a l’organisme, arriba a les neurones i transmet benestar i tranquil·litat. Per tant, per a les persones estressades, un bon aliment és el plàtan.

Un dels aliments que sovint posa en les seves dietes és la xocolata, ¿com és?
Actualment hi ha molts estudis que afirmen que és beneficiosa per a l’Alzheimer. Jo sempre he estat a favor d’incorporar-la pel fet que porta cacau, que és un gran antidepressiu i fa que millorem l’ànim. I penso que en una dieta per perdre pes s’ha de comptar amb aquest aliment. I ara que vénen les festes, ¿què millor que una mica de xocolata? Ara bé, la quantitat ha de ser de 10 a 20 grams diaris i ha de tenir un mínim de 70% de cacau.

Ara comença el fred i l’època dels refredats i les grips. ¿Què hauríem de menjar per sentir-nos forts i gaudir de bona salut?
El rei a l’hora de curar els constipats és el brou de pollastre. Porta una substància semblant a molts medicaments que ajuda a desfer la mucositat i que, igualment, ajuda a augmentar les defenses. Per això, a molts malalts que s’estan sotmeten a tractaments de quimio o de radioteràpia se’ls recomana preparar brous ben fets per pujar el nivell de defenses.

Tothom coincideix que fer esport és saludable. Ara, però, hi ha molta gent que corre amb un grau d’exigència alt: maratons, curses de muntanya, iron man... Quina alimentació hauria de seguir la gent que fa molt d’esport?
Haurien de tenir una alimentació normal, però amb més hidrats que la població que no fa esport. Aquests hidrats els poden aportar l’arròs i la pasta.

Ara dèiem que s’acosta Nadal i que són dies en què s’acostuma a guanyar algun quilo. ¿Què hauríem de fer per perdre una mica de pes, tant abans d’aquestes diades com, sobretot, després? ¿O què hauríem de fer durant els mateixos dies de Nadal?
Com que els pacients de la consulta ja segueixen una alimentació força bona, no fem cap previsió. Els aconsellem un brou depuratiu per després de festes. Als lectors de La Clau també els el recomanem: consisteix a fer bullir cinc hortalisses: tomàquet, pebrot, col, api i ceba. Un cop bullides, les triturem fins que esdevinguin una mena de sopa. La menjarem com a primer plat durant un parell de dies. De segon plat, preparem la carn o el peix com ho faríem habitualment. Aquest brou ens ajuda a depurar l’organisme.

 
imprimir   enviar   



Sita Murt · Dissenyadora de moda   12/11/2014
«Els accessoris són els que marquen el detall»

Joan Antoni Pous Canaleta, President del Gremi de Constructors i Promotors d’Obres de Mataró i Comarca.   15/10/2014
«S’està iniciant el procés de recuperació del sector, sobretot a les microempreses»

Toni Bou, 16 vegades campió Mundial de Trial   01/10/2014
«Guanyar 16 Mundials és una sensació increïble. El repte és guanyar-ne més»

Patricia Mas-Beya · Propietària de la botiga Amelia Patchwork   17/09/2014
Tot el món del patchwork al teu abast

Josep Lluís Martí, director gerent del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme    06/08/2014
«La marca Costa de Barcelona-Maresme s’ha venut bé com a destinació turística pròpia. Tenim molts encants i per a tots els gustos»

Miquel Àngel Martínez(CiU), president del CCM   30/07/2014
«Els consells comarcals són més vigents que mai, perquè ofereixen serveis de manera prioritària als ajuntaments, l’administració més propera a les persones»

Fundació El Maresme   16/07/2014
«Volem igualar l’assistència de 12.000 persones de l’any passat»

Montserrat Candini   02/07/2014
«El repte de Calella és seguir treballant per a un turisme de qualitat durant tot l’any, motor de l’economia del municipi»

JOSEP CIVIT: president del Gremi d’Hostaleria i Turisme de Mataró i el Maresme.   11/06/2014
«La qualitat de l’hostaleria al Maresme és molt bona»

Joan Rubio   14/05/2014
«En tres anys hem fet néixer un nou Speedgrass»

Damià Aguilar   08/05/2014
«En Marc Márquez és dels que quan fan una cosa, la fan per fer-la bé»

Oriol Bassa i Vila   09/04/2014
«La ciutadania està molt més sensibilitzada, però els que volen desfer el medi són més i actuen més ràpid i amb més recursos»

Josep Eduard Estivill   26/03/2014
«Un 30% dels nens tenen mals hàbits relacionats amb el son»

Josep Pons   12/02/2014
«El vel de la núvia és el marc d’expressió de la seva cara»

EBRI KNIGHT   29/01/2014
«No entenem la música sense un missatge. Per a nosaltres és un vehicle per parlar clar i directe»

Sebastià Bennasar   16/01/2014
«El gènere negre ha d’arribar a les escoles perquè és el que explica més bé la societat actual»

Anna Maria Villalonga. Especialista en novel·la negra catalana.   11/12/2013
“En l’actualitat, la narrativa negra, policíaca, el thriller... són indestriables de les sèries de televisió i del cinema”

Miquel Tapias   04/12/2013
“Amb la qualitat per bandera, volem convertir-nos en un referent en el món del vermut”

Antoni Verdaguer   27/11/2013
“Vull reflectir en les pantalles aquest moment únic i transcendental que es viu a Catalunya”





(c) Copyright 2009. La Clau del Maresme. Avís legal