Qui som  |  Contactar  |  Inici

    núm. 0  



02 de setembre de 2014

  Registra't     Login     Entorn de gestió de l'usuari     Logout     Donar-se de baixa  
   

   Articles. Els nostres col·laboradors, escriuen setmana rere setmana.




La Clau

  La Clau


Creixement personal - Dossier del detectiu - Entrevista - La claueta - Parlem de… - Sèniors - Vindràs - Vostè escriu


«La marca Costa de Barcelona-Maresme s’ha venut bé com a destinació turística pròpia. Tenim molts encants i per a tots els gustos»


El mes d’agost és sinònim de vacances per a molts. És possible que haguem decidit gaudir-les fora de la nostra comarca, fins i tot fora de Catalunya. I és que després d’un any treballant, tots necessitem desconnectar i, si la butxaca ho permet, com més lluny anem, més coses podrem explicar. Tanmateix, la costa de Barcelona-Maresme ens ofereix moltes possibilitats per gaudir d’unes magnífiques vacances. Parlem amb Josep Lluís Martí (Mataró, 1957), director gerent del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme des de fa tres anys i que en fa més de vint que està lligat al sector turístic i gastronòmic de la nostra comarca. Amb la seva trajectòria, té molt clar quins són els encants del Maresme i com fer-los visibles en el mercat turístic internacional.

Quina tasca duu a terme el Consorci?
La promoció integral i el foment del turisme al Maresme.
Com donen a conèixer l’oferta turística de la comarca?
Mitjançant polítiques de màrqueting i de comunicació. Fent promoció en fires, i amb tot tipus de publicacions com mapes, plànols, fulletons, llibres, estudis... També mitjançant la coordinació de les 16 oficines d’Informació i Turisme que hi ha a la comarca, d’àmbit local. O bé organitzant jornades gastronòmiques, preparant les relacions amb els mitjans de comunicació, amb reportatges, anuncis, publicitat; fent accions de relacions públiques amb els tour operadors i amb la premsa especialitzada perquè promocionin la nostra comarca, i també amb els responsables de blogs que són influents en els seus països; o duent a terme viatges de familiarització amb els majoristes de viatges, siguin estrangers o del nostre territori. Igualment, duem a terme iniciatives conjuntes amb empreses del territori per oferir productes, sense oblidar la promoció a través del nostre web, que està adaptat per veure’s amb mòbil i tauleta.
On es promociona l’encant de la comarca? A Catalunya, a Espanya, a l’estranger? De quina manera ho fan, a l’estranger?
Nosaltres ens promocionem en diferents mercats i els classifiquem segons la llunyania. D’una banda hi ha el mercat de curta distància, que és el nacional, domèstic, a nivell català i de l’estat espanyol. En aquest cas, som presents en fires i en els esdeveniments que es convoquen a Barcelona i a les províncies de l’Estat Espanyol o al sud de França. A partir d’aquí, tenim un conveni de col·laboració amb la Diputació de Barcelona, i estem alineats amb el seu pla de màrqueting així com amb el de l’Agència Catalana de Turisme. Gràcies a aquest conveni, en els mercats de mitja distància, que són els de la resta d’Europa, els tècnics de la Diputació distribueixen el nostre material a les fires que visiten. És a dir, venen el nostre territori en funció de l’interès de l’operador i de la fira. I ho fan així amb tots els territoris de Catalunya. Als mercats més llunyans ―l’Àsia, els Estats Units, etc.― també hi accedim de la mà de la Diputació i l’Agència Catalana de Turisme.
Què tenim més, turisme interior o exterior? 
Els últims anys, el creixement del turisme estranger ha estat superior. Al turisme nacional la crisi l’ha afectat molt. A Catalunya i Espanya, la renda personal disponible per marxar de vacances s’ha reduït substancialment, i els dos o tres darrers anys el mercat nacional ha davallat bastant. Tot i la davallada, però, estem parlant d’un gruix del 35-40% de turisme interior al nostre territori. La falta de turisme intern l’hem hagut de suplir amb altres mercats, com per exemple el rus. El turista rus ha substituït una mica la demanda interna, tot i que precisament enguany hi haurà menys visitants d’aquest país a causa de la relació de canvi entre l’euro i el ruble, que fa que se’ls hagin encarit entre un 20 i un 25% les vacances a la zona euro.
Creu que el turisme exterior ens visita per la nostra proximitat amb la ciutat de Barcelona?
No. Però, en el futur, cada vegada jugarà un paper més important la nova marca «Costa Barcelona». El Maresme és una destinació turística vacacional, de temporada alta, de sol i platja, de turisme familiar, consolidada des de fa 60 anys. Ens sabem vendre bé, tenim molt bons hotels i en els mesos vinents se n’obriran més al baix Maresme. En aquest sentit, la marca Costa Barcelona farà que creixem a un ritme superior. Fins ara, però, la marca Costa de Barcelona-Maresme s’ha venut bé com a destinació turística pròpia.
Quin seria el perfil habitual del turista que visita el Maresme?
El turisme del centre d’Europa. A la zona de l’Alt Maresme són bàsicament anglesos, alemanys, russos i holandesos, però això varia cada any. Són persones que vénen a gaudir de l’esport i les platges, principalment parelles o famílies amb nens petits, i de mitjana edat. També ens visiten persones de l’estat espanyol que volen gaudir del sol i de les platges que tenim, que estan molt ben cuidades i disposen de molts serveis.
El turisme, a la nostra comarca, està resistint bé la crisi? 
L’ha resistit molt bé, la crisi. Els darrers anys hem tingut creixements, petits, però hem anat creixent. El més important és que no hem davallat, i això també és mèrit dels empresaris, que han hagut d’ajustar els preus, i dels acords comercials amb els tour operadors, que s’han mantingut per evitar la davallada. S’ha resistit bé a la crisi, i aquesta temporada sembla que hi ha un repunt de la demanada interna.
Quins són els encants del Maresme? 
El sol i la platja, la nostra gent, l’atenció que es dispensa als turistes, la natura, la tranquil·litat, la temperatura, la gastronomia, la proximitat amb Barcelona, les excursions als tres parcs naturals de la comarca, el shopping que es pot fer a Calella i Mataró... No ens els podem acabar, en tenim molts, d’encants. I per a tots els gustos!
I els punts febles? En què caldria millorar?
Estem treballant per posicionar-nos millor com a comarca integral i de qualitat. La clau és aconseguir allargar la temporada d’estiu pel davant i pel darrere. Hauríem de tenir una oferta de serveis i d’activitats abans i després de l’estiu. I també caldria millorar els complements que donen un valor afegit al sol i la platja, com la cultura, amb el propòsit de fidelitzar el turista. L’exemple a seguir és la bona feina que fan en aquest sentit a Calella.
Al Maresme se celebren fires i jornades gastronòmiques pràcticament durant tot l’any. El turisme gastronòmic també és una aposta de la comarca? 
Sí, però cal tenir en compte que el turisme gastronòmic és, en un 95%, turisme intern. Gent de la comarca i dels entorns, bàsicament de l’àrea metropolitana, de Barcelona i de les comarques limítrofes. Són, per tant, més visitants i excursionistes que pròpiament turistes.
Quantes jornades hi ha?
En tenim vuit, de les quals el Consorci n’organitza set: el pèsol, la maduixa de la Vallalta, el peix i el marisc, el tomàquet del Maresme, el calamarenys, els bolets, i els fesols del ganxet. La vuitena proposta correspon a la D. O. Alella, organitzada pel consorci temàtic d’enoturisme d’Alella, i amb la nostra col·laboració. Cal dir que en les set primeres jornades, promocionem el vi de la comarca com a complement de la gastronomia que servim.
Aquestes jornades també generen més turisme…
Sí, com que de març a desembre tenim jornades, disposem d’una oferta gastronòmica interessant i amb un model molt concret. Gràcies a això, els turistes vénen a passar tot un dia a la comarca aprofitant la gastronomia. Amb motiu d’aquests certàmens editem un opuscle amb informació  sobre els productors, l’origen del producte, qui l’elabora, on se serveix... I hi incloem receptes i recomanacions de visites en aquella població. Volem que al voltant d’un àpat, els visitants duguin a terme altres activitats.


 
imprimir   enviar   



Miquel Àngel Martínez(CiU), president del CCM   30/07/2014
«Els consells comarcals són més vigents que mai, perquè ofereixen serveis de manera prioritària als ajuntaments, l’administració més propera a les persones»

Fundació El Maresme   16/07/2014
«Volem igualar l’assistència de 12.000 persones de l’any passat»

Montserrat Candini   02/07/2014
«El repte de Calella és seguir treballant per a un turisme de qualitat durant tot l’any, motor de l’economia del municipi»

JOSEP CIVIT: president del Gremi d’Hostaleria i Turisme de Mataró i el Maresme.   11/06/2014
«La qualitat de l’hostaleria al Maresme és molt bona»

Joan Rubio   14/05/2014
«En tres anys hem fet néixer un nou Speedgrass»

Damià Aguilar   08/05/2014
«En Marc Márquez és dels que quan fan una cosa, la fan per fer-la bé»

Oriol Bassa i Vila   09/04/2014
«La ciutadania està molt més sensibilitzada, però els que volen desfer el medi són més i actuen més ràpid i amb més recursos»

Josep Eduard Estivill   26/03/2014
«Un 30% dels nens tenen mals hàbits relacionats amb el son»

Josep Pons   12/02/2014
«El vel de la núvia és el marc d’expressió de la seva cara»

EBRI KNIGHT   29/01/2014
«No entenem la música sense un missatge. Per a nosaltres és un vehicle per parlar clar i directe»

Sebastià Bennasar   16/01/2014
«El gènere negre ha d’arribar a les escoles perquè és el que explica més bé la societat actual»

Anna Maria Villalonga. Especialista en novel·la negra catalana.   11/12/2013
“En l’actualitat, la narrativa negra, policíaca, el thriller... són indestriables de les sèries de televisió i del cinema”

Miquel Tapias   04/12/2013
“Amb la qualitat per bandera, volem convertir-nos en un referent en el món del vermut”

Antoni Verdaguer   27/11/2013
“Vull reflectir en les pantalles aquest moment únic i transcendental que es viu a Catalunya”

Raquel Picolo   20/11/2013
“No em puc imaginar cap escriptor que no sigui també un bon lector”

Lluís Llongueras   13/11/2013
“Sóc vocació pura”

Àlex Acero i Xerta   06/11/2013
“Maresme Marítim i el projecte del turisme pesquer són el tret de sortida d’un canvi d’actitud de tota la comarca i d’Arenys en particular”

Toni Albà   16/10/2013
“Sempre que escolto el monòleg de Hamlet em fa pensar en nosaltres els catalans”

José Aschl Sánchez   09/10/2013
“Quadis és un gran especialista en la venda i reparació d’automòbils”





(c) Copyright 2009. La Clau del Maresme. Avís legal